CityLab M

Wist je dat in 2016 de Britse zakenkrant Financial Times de stad Mechelen heeft opgenomen in haar top 10 van kleine Europese steden van de toekomst? Dat is niet alleen indrukwekkend, maar ook reden genoeg voor Contribute Group om Mechelen te omarmen als innovatiepartner.

 

Sinds juli 2016 mag Contribute Group zich een trotse bewOh!ner noemen. Het Mechels ondernemershuis Oh! is een echte “ondernemershub” waar co-creatie, community building en innovatie leven. Het biedt haar bewoners de ruimte om te ondernemen, dat is zowel in de letterlijke als de figuurlijke zin van het woord.

Een bewhOh!ner kan zich enerzijds vestigen in het Oh!, anderzijds krijgt hij de ruimte om bedrijfspartners, investeerders, coaches en mentors te ontmoeten. Jonge, creatieve ondernemers krijgen de kans om op een spontane manier te netwerken en dat kan resulteren in de launch van hun start-up.

Om het leven in de stad duurzaam te verbeteren, juicht Stad Mechelen zo’n slim en ondernemend netwerk luidkeels toe. Binnen dit innovatief klimaat lanceert de stad in samenwerking met het Oh! Citylab-M.

 

 

De idee achter Citylab-M is een nieuw samenwerkingsmodel waarbij stadsdiensten in een vroeg stadium reeds met verschillende partners (privé, overheid, kennisinstellingen, eindgebruikers, …) een co-creatietraject starten. Momenteel is deze manier van werken nog niet gangbaar en blijven rendabele oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken nog te vaak uit. Citylab-M stelt als doel jaarlijks minstens één innovatieve uitdaging te lanceren waaraan start-ups en ondernemers kunnen deelnemen. Om dit te bereiken is grondige research rond Citylab-M en haar werking noodzakelijk.

Stad Mechelen en het Oh! vinden in Contribute Group de partner die ze zoeken, een objectieve partij die het geheel uitdaagt. De ultieme challenge: van idee naar werkzaam model, hoe wordt Citylab-M een efficiënt apparaat?

 

 

Contribute Group organiseert een workshop met een fictief project dat kadert binnen Citylab-M. We experimenteren met de do’s & don’ts en zoeken en definiëren de verschillende stappen die nodig zijn om tot een degelijk eindresultaat te komen.

Uit de workshop vloeide niet alleen een bruikbare werkwijze voor Citylab-M, maar ook een vruchtbare samenwerking tussen de stad Mechelen en Contribute Group.

In samenwerking met
Vorige

Een intelligente prospecttool

Een digital marketingbureau verbetert websites, online communicatie en marketing van zelfstandigen. Een twintigtal medewerkers houden zich dagelijks bezig met de analoge screening van potentiële klanten. Dat kan en moet beter.

ontdek de case
Volgende

MEDIALAAN

Digitale content aanbieden via Augmented & Virtual Reality, hoe kan dat? Dat is de vraag die we samen met MEDIALAAN tijdens een creatieve design jam beantwoorden.

ontdek de case