UX Consultant Pim over innovatie bij Wolters Kluwer

augustus 8, 2017
3 min read
Innovatie: is het voor onze consultants een ver-van-hun-bed-show of kunnen ze ook bij de klant waar ze werken uit hun comfort zone treden en nieuwe technologieën ontdekken? Pim van Vlaenderen, User Experience (UX) consultant bij Wolters Kluwer Belgium, geeft antwoord.

 

Pim werkt bij Wolters Kluwer Belgium als project consultant. In dit interview vertelt hij over zijn rol as User Experience expert en zijn deelname aan de Code Games, de jaarlijkse interne hackathon van Wolters Kluwer Tax & Accounting.

 

Pim, hoe ben je bij Wolters Kluwer terechtgekomen?

Ik werk als UX designer en front-end developer bij Continuous. Een tijdje geleden kreeg ik de kans om als consultant bij het UX competence center van Wolters Kluwer Belgium te starten. Ik moest niet lang nadenken over het aanbod. Wolters Kluwer is een internationale organisatie die echt bezig is met innovatie en het Belgisch hoofdkantoor is in Mechelen, niet ver van waar ik woon.

 

Je zegt dat Wolters Kluwer met innovatie bezig is. Hoe heb je dit ervaren?

De missie van het UX competence center bij Wolters Kluwer Belgium is awareness creëren rond user experience. Als team willen we aantonen dat UX meer is dan User Interface design en dat doen we aan de hand van research, analyse, prototyping en testing. Op zich is UX geen innovatief topic, maar het is onlosmakelijk verbonden met innovatieve technologieën. Nieuwe toepassingen zoals chatbots of augmented reality applicaties hebben meer dan ooit nood aan goede user experience. Dat bleek ook tijdens de Code Games.

 

De Code Games?

Dat is een tweedaagse hackathon die Wolters Kluwer Tax & Accounting jaarlijks wereldwijd organiseert voor alle medewerkers.

 

Jij was als consultant dus ook welkom op die interne hackathon?

Inderdaad! Je krijgt de kans om samen met je collega’s uit je comfort zone te treden en technologieën te ontdekken waarmee je in je werkveld niet meteen in contact komt. Het doel van de Code Games is om met je team een idee uit te werken rond een innovatief, internationaal trending topic en rond dat idee een prototype te bouwen.

 

Belgische delegatie Code Games Hackathon Wolters Kluwer

 

De Code Games is een internationaal initiatief van Wolters Kluwer. Hoeveel teams namen wereldwijd deel aan de hackathon?

Er waren meer dan 600 deelnemers verspreid over 191 teams en 15 landen. In België waren we met drie teams. Ik zat als UX’er en front-end developer in het Wunderteam. Op een bepaald tijdstip werd het startschot wereldwijd gegeven en dan gingen we 48 uur lang aan de slag.

 

Waarmee ging jouw team aan de slag?

Omdat we een mix van cloud- & data-architecten, back-end & frond-end developers en UX’ers waren, vonden we de naam Wunderteam wel toepasselijk. We zijn gestart met UX research. We onderzochten de vraag van de markt en de noden van de gebruikers om te beslissen welke nieuwe technologieën daarbij het beste aansluiten. Ons idee evolueerde al snel in de richting van artificial intelligence en machine learning. Uiteindelijk bouwden we een prototype van een chatbot.

 

Jullie waren waarschijnlijk niet de enigen die wonderen verrichtten. Hoe zat het met de competitiesfeer tussen de teams?

Het was een heel ontspannen en collegiale sfeer. Oorspronkelijk waren er drie meeting rooms geboekt, voor ieder team één. Maar als collega’s hebben we beslist dat we zo’n gescheiden dynamiek niet wilden. We hebben een deel van de vloer gereserveerd waar ieder team zijn eiland had, maar waar we ook gemakkelijk bij elkaar konden komen.

 

Er was veel kameraadschap en kruisbestuiving. Zelfs mensen buiten onze business unit kwamen af en toe een kijkje nemen om te ontdekken waarmee we bezig waren. Zoals de naam Code Games doet vermoeden, is het een funwedstrijd voor coders. Je zou het als teambuilding kunnen beschouwen.

 

Wat was uiteindelijk de outcome van de hackathon?

Het resultaat was zeer positief. We hebben een chatbot gemaakt en werden uitgeroepen tot winnaar van de Belgische delegatie. Alle landelijke winnaars mochten deelnemen aan de internationale Champion of Champions competitie door een video van hun winnend product in te sturen en nadien hun project te presenteren in een conference call. Uiteindelijk heeft het team uit de UK gewonnen. Zij mogen hun product live in New York voorstellen.

 

Voor herhaling vatbaar?

Zeker, volgend jaar gaat het Wunderteam naar de finale!

 

Tom Beeckmans, Head of Product Management & Software Development, over innovatie bij Wolters Kluwer:

“Het stimuleren van innovatie en ondernemerschap dragen we zeer hoog in het vaandel bij Wolters Kluwer. Het samenwerken van eigen medewerkers en consultants creëert een bijzondere dynamiek. Het is fantastisch om te zien hoe ze als team groeien door uit hun comfortzone te treden én hoe hun ideeën uitmonden in iets veelbelovend voor onze klanten!”